|
||||||||
|
Linda Sussman is een Amerikaanse singer-songwriter uit New York die vorig jaar haar derde soloalbum “These Walls” heeft uitgebracht, de opvolger van het in 2019 op de markt gekomen album “Pass It On Down” en van haar debuutplaat “Every Road” uit 2018. Haar muziek situeert zich in de genres folk, alt.folk en blues en de bezongen onderwerpen in haar liedjes variëren van universele thema’s als liefde, hartenpijn en geluk tot het aanklagen van sociale ongelijkheden zoals racisme, armoede, gendergelijkheid en vrouwenrechten. Tijdens haar vele live-optredens covert ze ook regelmatig allerlei bluesnummers uit de oude doos, songs die haar bij het componeren van eigen nummers hebben geïnspireerd. Nadat Linda Sussman ons via mail contacteerde hebben we haar beloofd dat we al haar albums wat nader onder de loep zouden nemen als ze ons die zou toesturen en dat heeft ze enthousiast over het idee dan ook gedaan. EVERY ROAD - 2018 Laat ons daarom beginnen bij het begin en dat is haar album “Every Road” uit 2018 dat twaalf jaar na haar vorige leven als folkartieste werd uitgebracht. Daarop staan elf eigen alt.folk-composities die ze in de New Yorkse studio samen met gitarist Mike Nugent heeft geproducet. Die speelde zelf ook mee op basgitaar en elektrische gitaren op de nummers, naast percussionist Richie Guerrero op drums en Cindy Quart op keyboards. Op de albumafsluitende akoestische track “Lullaby” speelt Linda op gitaar en doet Gabrielle Schavran instrumentaal ondersteunend mee op cello. Het eerste nummer op “Every Road” is al meteen een heel mooi liefdesliedje “I Sing For Love” met Mike Nugent op slidegitaar. In het daaropvolgende “Not In My Name” wordt het meteen veel ernstiger met de in de Amerikaanse politiek moeilijk aanvaardbare immigratie van kansarme mensen uit Zuid-Amerikaanse landen. Ook in “Tell Me Over Sunrise” klaagt ze sociaal onrecht aan met deze keer een verhaal over het nog altijd gecontesteerde huwelijk tussen twee mensen van dezelfde sekse. ‘Black Lives Matter’ inspireerde Linda Sussman tot het schrijven van de song “The Change” die alweer de rassenproblematiek in de spotlights plaatst. De thematiek van de songs wordt daarna wat lichter in de melodieuze folkliedjes “Creators”, “Movin’ Onward” en de opgewekte nummers “A Little Bit Of Heaven” en “Closer To Her Truth” (zie akoestische live versie op video 1) met telkens knap percussiewerk van Richie Guerrero. In de ballads “Quiet Truth” en titeltrack “Every Road” steekt Linda Sussman de luisteraars een hoopvol en warm hart onder de riem. PASS IT ON DOWN - 2019 Het tweede album “Pass It On Down” van Linda Sussman vormt een logisch vervolg op “Every Road”. De tien nieuwe zelf gecomponeerde liedjes op dit album werden eveneens in dezelfde New Yorkse studio opgenomen en Mike Nugent was daarbij opnieuw aanwezig als gitarist, bassist en producer, net als Richie Guerrero op drums en percussie. Nieuwe namen van instrumentalisten op deze plaat zijn die van bassist Cosmo Mallardi, pianist Mark Mancini, violiste Lisa Gutkin en Cindy Quart die op twee van de songs op orgel en piano speelt. Wat er nieuw is op deze tweede plaat is het gegeven dat ze deze keer drie bluesnummers op de tracklijst heeft geplaatst met de songs “Truckloads Of Blues”, “Cryin’” en “Chasin’ That Train”. Het nummer “Let’s Just Boogie” vertoont enkele kenmerken van de bluegrassmuziek en nodigt uit tot opgewekt genieten van elk moment en voor “Layer Me Up” heeft Linda een zachtjes rockende melodie onder de song geschreven. In drie songs worden mooie dingen in het zonlicht geplaatst: een ode aan het leven van een danser in “The Dancer”, een lofzang op vrolijke momenten zoals de vakantieperiode in ”The Last Mix” (zie tweede video) en een eerbetoon aan de jonge moeders die het leven hebben gegeven aan een nieuw mensje in “Get Ready, Mama”. Afgesloten wordt er op dit album met de countrybluessong “Proud Woman” die opgedragen wordt aan alle mensen die op de velden werken en zo zorgen dat er voedsel op onze tafels komt. THESE WALLS - 2021 Daarmee zijn we aanbeland bij de meest recente release van Linda Sussman via het derde album “These Walls” dat vorig jaar werd uitgebracht en dat in de loop van 2020 in volle Covid-19-pandemietijd werd opgenomen. Dat wil zeggen dat de instrumentale bijdragen door alle muzikanten in hun thuisstudio’s werden ingespeeld en doorgestuurd naar producer Mike Nugent en mixing engineer Kevin Kelly die alle stukjes muziek bundelden tot één geheel dat de elf songs op dit album moest vormen. Linda Sussman componeerde ook nu weer zelf alle teksten en muziek voor deze liedjes. De sound voor deze plaat werd een mix van blues-, alt.folk- en folkmuziek. In de albumopenende titeltrack “These Walls” vraagt ze zich af hoe de komende generaties op deze tijden van crisis zullen terugkijken. Er zijn naast de corona-pandemie ook de aanzwellende protesten in het kader van ‘Black Lives Matter’, de nog steeds grote immigratieproblematiek in de USA en daar kwam de corrupte strijd van Donald Trump om het Amerikaanse presidentschap in 2020 nog bovenop. Al deze zaken zorgden ervoor dat Linda Sussman in tegenstelling tot haar tweede plaat nu opnieuw de sociale thema’s wilde aankaarten in enkele liedjes op “These Walls”. Ze doet dit in de songs “Eye Of The Storm” (zie 3e audiovideo) over de vele vrijwilligers die bijdragen aan de strijd tegen de Covid-19-pandemie, in “Shadows By My Side”, in het in het Engels en het Spaans gezongen nummer “Sounds” over het fysieke en morele lijden van de havenloze immigranten aan de grenzen van hun beloofde land Amerika en in het liedje “Join Hands”, een geëngageerd anti-racismenummer dat als single uit deze plaat werd gereleased en dat u kunt beluisteren op de vierde video. Maar er was op deze plaat ook nog wel een plaatsje beschikbaar voor enkele liedjes over de liefde zoals “Catch Me If I Fall”, “Tomorrow Blues”, het akoestische bluesnummer “My Baby”, folkrocksong “Don’t Give Up” en “Mountain Of Fire” waarin blues, folk en rock knap vermengd worden tot één liedje. Het blijft voor ons toch nog altijd interessant om te zien hoe muzikanten blijven proberen om het publiek een geweten te schoppen met hun sociaalkritische liedjes en daarbij toch ook niet vergeten te wijzen op het gegeven dat de liefde voor elkaar en voor de medemens veel van deze problemen kan helpen oplossen. (valsam)
|